När jag jobbar med barn och ungdomar, det gäller givetvis också vuxna, har jag märkt att de ständigt kontrollerar om det kommit några nya sms eller blir stressade om de inte har möjlighet att uppdatera sin Facebook eller lägga till en låt iTunes medan läxorna ska göras.
Jag vill poängtera att jag verkligen är för sociala medier, men också understryka den stress som jag märkt att just sociala medier framkallar, om det ”missbrukas”!
Många ungdomar (och vuxna) som kommer till mig får i princip panik om jag ber dem stänga av telefonen under den timmen vi ska arbeta.
Tom när jag varit på bio är det många som har på sina mobiler, visserligen ljudlöst, men mobilen plockas upp med jämna mellanrum och ett litet blått sken uppenbarar sig när facebook ska uppdateras eller ett sms ska läsas eller skickas. Varför sitter man då på en biograf? För mig är bio ett sätt att koppla av.
Detta är ett fascinerande och lite skrämmande fenomen tycker jag. Är en ”smartphone” verkligen så smart? Hur mycket stress skapar det i oss? Stänger du tex av din mobil när du ska sova och om du inte gör det, vad är anledningen till att du inte gör det?
Börjar du morgonen med att uppdatera Facebook, twitter eller läsa din mail? Checkar du in på Facebook via din ”smartphone” var och varannan dag? Hur stressad är du på en skala mellan 1-9 där 9 är megastressad…?
Det är inte konstigt att våra barn och ungdomar är distraherade och kanske rentav lite ilskna dessa dagar om nu tanken om att hela tiden vara uppdaterad hägrar i den delen som vi kallar hjärnan. Men det behöver inte vara så!
Det finns särskilda mindfulness tekniker för att hjälpa barn och ungdomar att ägna mer uppmärksamhet till världen omkring dem, och kanske njuta av livet lite mer.
Den centrala tanken i mindfulness, är att få en mycket mer fokuserad medvetenhet om nuet in i vårt dagliga liv genom saker som andningsövningar och aktivt lyssnande och observera världen omkring oss. Mindfulness kan hjälpa oss att se vad som händer, snarare än att gå från en distraktion till nästa.
Studier har visat att barn kan lära sig att reglera sina känslor och koncentrera sig bättre med hjälp av mindfulness övningar. Även barn med funktionshinder och som har svårt med koncentrationen har lärt sig att koncentrera sig bättre genom att använda dessa typer av övningar.
Barn tenderar i allmänhet att agera snabbt på sina känslor, men genom att bli lugnare och mer fokuserade lär de sig att kontrollera svåra känslor och vad ”känslan bakom känslan” är. Till exempel, om ett barn på något sätt är känslomässigt skadat, låt oss säga genom tex mobbning eller genom att växa upp i en dysfunktionell familj, kan mindfulness tekniker göra att just detta barn blir starkare i sig själv, ökar självkänslan, blir lugnare och inte ta ut sin sorg och ilska på andra barn. Ungdomar kan bli mindre frestade att experimentera med droger, som ett exempel. De blir med andra ord mer självsäkra, får en bättre självbild och också faktiskt en bättre kontroll i sina känslor. Både att förstå sina känslor och hur man agerar på känslan.
Ett exempel från verkligheten:
En klient berättade en historia för mig om sin barndom och som verkligen är mindfullness. Jag vill poängtera att det jag berättar i föreläsningar, eller skriver om, har jag fått tillåtelse att förmedla till andra!
I vilket fall; min klient berättade att han och hans far låg på en äng och det var sommar. Hans far var sjökapten och en mycket snäll man, men också väldigt smart. Just den har dagen sade hans pappa att han kunde göra så att ett moln försvinner med enbart tanken. Men man måste koncentrera sig!
Min klient valde då ut ett litet moln vid horisonten, och hans far sa till honom att fokusera på molnet och bara andas. Med varje andetag, berättade hans far för honom, att han i sin tanke skulle säga till molnet att det skulle bli mindre och mindre. De två låg i solen, tittade på molnet och andades långsamt och i samma takt tillsammans, och mycket riktigt bleknade molnet bort.
Min klient förstod naturligtvis att moln bildas och förändras snabbt på himlen oberoende av min klients uppmärksamhet och viljestyrka. Men just då verkade andningen och den mentala kraften som de mäktigaste krafterna i världen för just honom. Dessutom är detta ett minne han aldrig glömmer och ett av min klients ”ankare”. Ankare är något som vi använder oss av mycket i NLP och det återkommer jag till en annan dag.
Detta är alltså en vanlig form av mindfulness, att vara uppmärksam på andningen. Andningsövningar har använts i urminnes tider i tex meditation. I mitt arbete använder jag det med klienter som lider av panikångest, prestationsångest, utmattningssymptom, stressrelaterad problematik mm.
Barn kan redan vid 3-4 års ålder lära sig att andas in och ut på ett medvetet sätt, med lite visuell hjälp. Man kan tex låta barnet ligga på rygg med ett uppstoppat djur eller kudde på magen. Detta djur, eller kudde hjälper barnet att bli medveten om sin andning när det ser föremålet som går upp och ner. Det är också en bra övning för barn som har svårt att somna. Fokus blir andningen och tankarna slutar då att virvla runt.
Mindfulness kan också hjälpa barn-och vuxna att fokusera på det positiva istället för det negativa. Om du tex ska gå till skolan, där du kanske inte trivs så bra, eller till jobbet som du helst vill byta bort, försök att lägga märke till 10 saker som är vackra: en blomma, din grannes hund, husfasaderna, solen, molnen osv. I stället för ”läskiga” saker, leta efter fina saker, underbara saker, saker du mår bra av. Det kan faktiskt skifta din uppmärksamhet på ett genomgripande sätt.
Vi tillbringar halva vår vakna tid på jobbet, köra till jobbet och tankar om arbetet. Jag vill hjälpa till att hitta sätt att integrera mindfulness och balans i arbetet, i skolan samt i vardagen. Vad du väljer att kalla det kvittar, men att bli mer närvarande i nuet är något som jag tror kan göra en positiv förändring för många.