6 tecken på att du är högkänslig OCH sensationssökare

Är du högkänslig OCH sensationssökare?

En del av de som är högkänsliga är även sensationssökare. Personlighetsdraget kallas “HSS – High Sensation Seeker”.
Det kan tyckas lite märkligt kanske eftersom känslighet borde vara raka motsatsen till sensationssökare.

Att ha personlighetsdraget HSS innebär att du har en stark drivkraft att söka efter nya, intensiva eller komplexa upplevelser.
Med andra ord, du dras till sådant som ger dig starka känslovågor av välbehag på insidan eller någon typ av  yttre upplevelser som skapar euforiska känsloreaktioner i dig.

Andra människor kan därför uppfatta högkänsliga sensationssökare som “rastlösa i själen”.
Rastlösheten kan dock bero på två saker:

1. Du ger för lite plats till din högkänsliga sida. Det vill säga du har hela tiden något projekt på gång och ger inte dig själv tillräckligt med vila. Här är risken för överstimulering stor och utmattning är vanligt.
2. Din högkänsliga sida tar för stor plats och du vill så mycket mer, men vågar inte riktigt. Här är risken istället understimulering, vilket kan leda till depression.

Det är därför viktigt att hitta en balans mellan den högkänsliga sidan som behöver vila och återhämtning, och den sensationssökande sidan som behöver projekt, kreativitet och äventyr. Ett balanserat nervsystem är ett lugnt nervsystem och detta är fullt möjligt även om du känner igen dig i detta personlighetsdrag!

Så hur vet du om du är en person som är högkänslig sensationssökare (HSS)?


Här är sex kännetecken som utmärker en HSS:

1. Du “bränner ut din energi”

Din energi går upp och ner, som i “skov”.
Du längtar ständigt efter förändring, lära dig nya saker eller miljöombyte. Men när det blir för mycket och du inte ger dig tid för att återhämta dig blir du utmattad.
Att du blir trött och utmattad kan kännas oerhört frustrerande eftersom du har så många strängar på din lyra och det är så mycket som är så spännande!
Ofta saknas kontinuitet och även om du tycker att du planerar vad det är du ska göra, kan andra ha svårt att hänga med i svängarna.
Du kanske har fått höra att du är “rastlös”, “har svårt att binda dig vid en och samma partner” eller “söker förändring så fort du är uttråkad”?

När balansen mellan högkänsligheten och den sensationssökande saknas behöver du som är HSS ännu längre återhämtningstid! Det är för att du bränner ut din energi!
En viktig sak att ta med dig är att du behöver ta paus oftare där du tar det lugnt.
Du tycker oftast att du kan “köra på” eftersom du inte känner av tröttheten. Resultatet blir att din högkänsliga sida då tar stryk eftersom den högkänsliga delen får för många intryck på en gång. Det är då du blir utmattad eller faktiskt fysiskt sjuk.

2. Kreativitet är ditt mellannamn

Kreativitet kan vara många olika saker.
Det kan vara dans, spela teater, teckna och måla, skriva texter, skapa musik, designa kläder, göra vackert i trädgården osv.
Det handlar dock i huvudsak att skapa något från grunden.

Du som är HSS blir nervös och orolig när din energi inte kan transformeras och när du inte får utlopp för din kreativa sida.
Kreativiteten både utvecklar dig, lär dig mycket om dig själv och du får ett inre lugn när du skapar.
Din högkänsliga del kan dock vara rädd för att misslyckas. Om så är fallet behöver du trycka lite på gasen och låta sensationssökaren i dig få leka!

3. Du har (till synes) motstridiga intressen och hobbyer

Berg-och dalbanor på nöjesparker? Rockkonserter? Resa och upptäcka nya platser?
“Gärna”, säger den som är HSS!
Men du har också intressen för mer ensamma och lugna aktiviteter, som att lösa korsord, läsa, vandra i tystnad i naturen eller paddla kajak i lugnt och stilla vatten.
Du söker alltså både spänning OCH lugnare aktiviteter som låter dig gå in i dig själv i tystnad.
Den ena sidan av dig vill känna äventyrets vindar och den andra delen av dig vill gå djupare inåt där du får tänka, fundera och leta reda på livets mysterier.

4. Du (och andra) ifrågasätter din introversion

Enligt Dr Elaine Aron, forskaren som myntade personlighetsdraget högkänslighet, kan högkänsliga personer vara antingen introverta eller extroverta. Ca 70 % av alla högkänsliga personer är just introverta.

Men när det gäller HSP som också är HSS, skriver Dr. Cooper att hela 90 procent av dem, även om HSS är mer ovanligt bland högkänsliga personer, är introverta (!).
Detta lägger till ytterligare ett lager av komplexitet till din redan unika blandning av egenskaper.
Det man kanske skulle kunna tro är att om du har en “sensationssökare” i dig så är du också extrovert. Så är alltså inte fallet om du har personlighetsdraget HSS, där du har en sida som är högkänslig och en sida som är sensationssökare.
Det är naturligtvis möjligt att vara extrovert och HSS; det är bara mer sällsynt.

Jag är själv HSS och trodde länge att jag var extrovert. Jag har under senare år förstått att så inte är fallet.
I skolan var jag till exempel väldigt tillbakadragen och tyckte det var oerhört jobbigt att stå i centrum.
När jag är trygg däremot eller gör något jag älskar och tror på, som att föreläsa om högkänslighet, kan jag dock uppfattas som extrovert.
Som barn kunde jag tillbringa timme ut och timme in med att sitta på mitt rum och läsa, skriva, rita eller lyssna på musik.
Jag hade inte heller så många vänner, men de jag hade var jag väldigt nära.

Just det där med att känna sig som att du är både introvert och extrovert kan göra att du inte riktigt förstår dig på dig själv. Men ju äldre du blir, eller snarare ju mer du förstår ditt personlighetsdrag, desto mindre konstig känner du dig. Balansen infinner sig eftersom du lär dig att skapa den.

5. Humörsvängningar – hör nästan till normen

Om du funkar som jag kan du ha försökt täcka över dina humörsvängningar med någon ursäkt som att du sovit dåligt, haft en helt galen arbetsbelastning eller (i mitt fall) PMS.
Men om du är HSS, är sannolikheten stor att dina känslor kan pendla lika snabbt som molnen som seglar förbi på himlen.

Varför?
Jo, eftersom din högkänsliga sida märker av miljön mer och är känsligare för sinnesintryck än andra människor tar detta mer energi från din hjärna och ditt nervsystem. För många intryck under en dag kan vara väldigt uttröttande och som högkänslig behöver du vila och dra dig undan.

Men när du också är sensationssökaren letar du aktivt efter ännu fler nya förnimmelser och upplevelser.
Men om du kör på utan paus och vila tar den högkänsliga delen “hämnd” och humörsvängningar kommer som ett brev på posten.

Faktum är dock att om den högkänsliga sidan får ta en större plats en den sensationssökande, kan resultatet bli detsamma, det vill säga humörsvängningar eftersom det finns energi i dig som inte får utlopp.
Det kan till exempel hända om du struntar i att lära dig nya saker av rädsla att misslyckas, eller tackar nej till äventyret som väntar runt hörnet för att du är rädd för hur andra ska uppfatta dig.

6. Ibland skrämmer din intensitet människor

När du är inne i något – gör du det verkligen med hull och hår.
När du är passionerad över något så bara försvinner tid och rum. Du kan glömma av att både äta och gå på toaletten!
Likaså är det om du får en ny idé eller hamnar i samtal med någon där du finner ämnet (eller personen) oerhört spännande. Du grottar ner dig så djupt i samtalet och börjar ofta prata med en intensitet som både skrämmer andra och faktiskt också kan vara dränerande att lyssna på.
Som HSS behöver man ofta öva på att låta andra komma till tals, lyssna och inte ha så bråttom. Särskilt i fall där du har mycket att säga.

Din intensitet kan leda dig till att ta djärva risker (fast inte sådant där du äventyrar ditt liv), upproriska handlingar och en ihärdig attityd som ibland kan upplevas som att ” du är för mycket” av andra människor.

Men kom ihåg, den sidan av dig kan också vara otroligt kraftfullt om du kanaliserar den på ett hälsosamt sätt! Världen behöver individer som är villiga att engagera sig till 110 procent i något eller verkligen ger allt för de projekt och de människor de bryr sig om. Du är en person som är fenomenal på att peppa och motivera andra tack vare din energi och intensitet!

Läs mer om HSS här!

Vill du få hjälp, verktyg och stöttning i att leva mer autentiskt och skapa en hälsosam relation med dig själv och andra är du varmt välkommen att boka en tid hos mig genom att klicka på den gröna knappen nedan.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.