People-Pleasing – vad det är och hur du kan börja göra tvärtom! 3 april – Digital Föreläsning

”People-Pleasing”:

Vad det är och hur du kan börja göra tvärtom!

Datum: Söndag 3 april
Tid: 9:30 – 10:40
Pris: 250 kr
Plats: Zoom (online)
BOKA

* Efter att du bokat din plats betalar du 250 kr via swish. Skriv 3 april i meddelandefältet!
Swishnummer: 1233486206

Föreläsningen spelas in så du kan se den i efterhand!



Att var snäll och bry sig om andra är ju en fin egenskap, men vad händer om du alltid lyssnar på andras behov före dina egna?

Vad är en ”people-pleaser”?

En ”people-pleaser” är en person som i princip alltid säger ja när du ber om hjälp, oavsett om det är praktisk hjälp eller om du behöver emotionell stöttning.

Detta är inte medfött såklart, utan ett beteende som oftast utvecklas i barndomen som en överlevnadsstrategi.
Om du är högkänslig filtrerar du även emotionella intryck annorlunda, vilket gör att det är lättare att trilla ner i fällan.

I den här föreläsningen får du inte bara veta mer om ”people-pleasing”, utan också varför människor utvecklar den här strategin.

Du får också veta mer om en överlevnadsmekanism som är ny inom forskningen och kopplad till att vara andra till lags (people-pleasing).

Naturligtvis får du också med dig några avgörande nycklar och strategier för att sluta vara en people-pleaser och få en mer hälsosam relation med dig själv och andra.

People-Pleasing kan bland annat vara:

1Det är svårt att säga nej: 
 När någon tex ber dig om en tjänst säger du ofta ja innan du tänkt till. 
Du kan upptäcka att du sagt ”ja” till sådant du egentligen ville säga ”nej” till.
Orden ”javisst kan hjälpa dig” kommer snabbare än du hinner blinka.
Varför är det så egentligen?

2. Du har svårt att reda ut vad som egentligen är dina värderingar och vad som är andras.
Du kan bli osäker på vad du har för värderingar och stå upp för dem, särskilt om någon börjar ifrågasätta dem eller vara kritisk till vad du känner, tycker och tänker.
Skulle du stå upp för dig själv känner du ofta ånger och skuld och ”tar tillbaka det” eftersom du antingen inte kan utröna vad som är ”rätt eller fel” eller för att du inte vill hamna i konflikt. Det är bättre att backa och få lugn och ro.

3. Det är vanligt att känna skuld om du sätter gränser eller blir arg
Du är så van vid att sätta andras behov och känslor före dina egna, så om du skulle bli arg så känns det på något sätt som ett svek mot den andre, eller att du ”inte har någon rätt” att bli arg. Du ifrågasätter om du verkligen gjorde rätt som satte den där gränsen…
Du får dåligt samvete för att du blev arg och irriterad och ber kanske till och med om ursäkt innan du hunnit tänka efter vad du egentligen tycker är sant och rätt för DIG.

4. Du känner dig ansvarig för andra människors reaktioner:
Eftersom du så ofta är fokuserad på andra människors lycka och välmående, känner du att du också är ansvarig för deras reaktioner.
Om du till exempel har valt en film som din vän tyckte var dålig, så mår DU dåligt och ber om ursäkt för att du valde just den.

Det är inget fel på dig om du känner igen det som beskrivs ovan!
Det är ett inlärt beteende som går att bryta.

Föreläsningen är mycket uppskattad och har fått otroligt fina recensioner!

”Hej Anna! Ett stort tack för din föreläsning idag.
Dina föreläsningar går rakt in i hjärtat varje gång men idag lite extra.”

”Tack Anna från djupet av mitt hjärta. Genom dina föreläsningar hjälper du mig vidare på min livsresa och i mitt arbete med mig själv så att jag kan bli den bästa versionen av mig själv. ❤️

”Säger bara Wow! Vilken föreläsning! Nu har jag fått med mig ännu fler pusselbitar!”

FÖR ATT BOKA PÅ BOKADIREKT:

BOKA

1. Klicka på rubriken ”People-Pleasing”- vad det är och hur du kan göra tvärtom, under rubriken ”FÖRELÄSNINGAR”.

2. Scrolla ner så att du ser en grön ruta där det står ”Visa nästa lediga tid”.

3. Under datumet (3 april) finns det en liten ruta där det står ”9:30”, klicka på den och fyll i formuläret!

4. Betala din plats (250 kr) via swishnummer:1233486206 – skriv 3 april i meddelandefältet.
Nu har du en plats till webinariet!