2-dagars kurs för dig som är högkänslig 18-19 november

Datum: 18-19 november
Kurs: Värdefull & Glädjefull – 2 dagar för dig som är högkänslig
Plats: Humanova, Norra Allégatan 7, Göteborg
Tid: 9:30 – 16:00 båda dagarna
Pris: 1998 kr ink moms för privatpersoner, ex moms för företag
Debitering sker via faktura
I priset ingår kursmaterial samt fika & goodiebag!
BOKA HÄR: BOKA PLATS
OBS: Begränsat antal platser!

Vill du bli mer glädjefull och känna dig mer värdefull?
Känner du ibland mer hopplöshet än hoppfullhet?
Upplever du att du kan känna dig annorlunda och inte riktigt passa in?
Blir du lätt utmattad och känner dig trött i situationer där andra orkar och verkar ha massor av energi?
Du kanske till och med märker att stressen av alla tankar och känslor håller på att ”äta upp dig”?

Då är detta kursen för dig!

Detta är en 2-dagars kurs där vi går in lite mer på djupet för dig som har det medfödda personlighetsdraget ”högkänslig” eller HSP (Highly Sensitive Person).
Vi kommer att till stor del arbeta med hur man sparar sin egen energi och vad man kan göra när man känner sig överväldigad.
Hur gör man egentligen för att inte bli ”smittad” av andras känslotillstånd och hur gör man för att bli fri från att ”övertänka” och ”överanalysera”?
Hur blir man egentligen fri från rädslor och får in mer glädje och en mer meningsfull tillvaro i sitt liv?

Högkänslighet (HSP) är ingen ny bokstavsdiagnos, utan ett begrepp som myntades av psykologen Elaine Aron på 90-talet.
Det är ett medfött personlighetsdrag som funnits i alla tider.
En högkänslig person lägger märke till detaljer i sin omgivning inklusive andra människors sinnesstämningar. Många blir överväldigade av skarpt ljus, intensiva dofter och höga ljud.
Intuitionen är stark och det är lätt att en högkänslig person blir överväldigad eller drunknar i sina egna känslor.

I och med den här dagen har du också möjlighet att träffa andra högsensitiva personer i grupp.
Vi varvar samtal och teori med praktiska övningar, avslappning och kroppskännedom.

Vad gör man för att behålla sin energi och vad innebär det egentligen att ”bli smittad av andras energier”?

Vi djupdyker under 2 dagar där vi fokuserar på hur man kan hitta balansen som högkänslig.
Du kommer att få med dig livstrategier som hjälper dig istället för stjälper dig.
Vi kommer även arbeta med mental träning där du får öva dig i att skapa konkreta mål som du också kan uppnå.
Hur får du hälsosam relation till dig själv & andra?
Att sätta hälsosamma gränser.
Att värdera sig själv – Övertygelser och värderingar

Har du specifika frågor du vill arbeta med kan du också göra det här.

Målet är att du ska känna dig stärkt och kunna använda dig av din högkänslighet till något positivt och som en drivkraft!

15-20% av jordens befolkning är högkänsliga. Det man nu vet är att det är neurologiskt och att det förmodligen också finns hos de flesta djurarter.
Det är ett personlighetsdrag och inte en diagnos.

Se trailern från dokumentären om Högkänslighet här: TRAILER 

Några vanliga karaktärsdrag som beskrivs i forskning och litteratur kan du se nedan, men det finns många fler:

1. Är väldigt medveten om detaljer, nyanser och små kontraster.

2. Bearbetar information på djupet – kan ha svårt att släppa saker

3. Är mer medveten om andras tankar och känslor än vad de flesta är, p.g.a att man är duktig på att fånga och tolka sociala icke-verbala signaler. Vilket gör att man ofta gissar rätt med hjälp av sin intuition.En fälla kan vara att man ”bär andras känslor”

4. Handlar mer samvetsgrant än andra p.g.a att man är så starkt fokuserad på orsak och verkan (d.v.s. risker och möjligheter). Vanligt är därför att man som HSP tänker att ”Tänk om alla lämnade skräp efter sig på det viset” eller ”Om jag inte blir färdig med mitt jobb i tid kommer jag att sinka andras”.

5. Viktigt att hitta ett ”life mission” och pratar om meningen med livet
Beskriver ofta en större känslomässig reaktion än andra vid olika händelser.

6. Upplever ofta snabba förändringar i tillvaron där man inte själv varit med och bestämt som stressiga.

7. Har ofta ovanligt livliga eller färgstarka drömmar.

8. Kan känna ett behov av att ”dra dig tillbaka” när du varit ute bland mycket folk eller stora fester

9. Tar ofta ansvar för vad andra människor tänker och känner och ”bär andra” människor, så mycket att man till och med begår våld på sina egna behov.

10. Har ofta ett behov att förklara sitt eget beteende så mycket att det slutar med att man kan uppfayyas som en ”förklaringsnarkoman”.

Varmt välkomna!
Har du frågar? Maila: kontakt@soulmind.se