Kampen mellan högkänslighet & sensationssökande – High Sensation Seeker

Bara andas

Bara andasAtt ha det medfödda personlighetsdraget högkänslig sensationssökande, HSS eller High Sensation Seeker, som man kallar det på engelska är en lite mer ovanlig kombination hos den högkänsliga människan.

Har man detta personlighetsdrag kan det vara svårt att veta när man ska trycka på gasen och när man ska stå på bromsen.

Detta för att du har två delar i dig, den ena vill ut på äventyr och lockas av nya platser och den andra delen som är den högkänsliga delen, vill inte ta för stora risker.

Det blir lätt en inre konflikt

Hjärnan har två system där det ena är ett hämmande (neurologiskt) system (BIS – Behavioral Inhibition System), som förmodligen är starkare hos högkänsliga personer.

BIS är den del i hjärnan som säger åt oss att stanna upp, kolla allt som händer steg för steg, för att kontrollera att det inte finns några faror omkring oss.

Enligt doktor Elaine Aron borde BIS kallas ”Paus – to – check system”.

Det andra systemet kallas BAS och är det systemet i hjärnan som gör motsatsen till BIS (Behavioral Activation System)

BAS aktiverar oss att gå framåt, att fortsätta, särskilt när vi ser eller anar en möjlighet.

BAS vill att vi utforskar världen för att upptäcka nya och bra saker. Man kan kalla BAS för en accelerator, eller gaspedalen

Högkänsliga människor som har ett starkt BAS system är HSS – High Sensation Seekers, högkänslig sensationssökande

Skillnaden mellan en högkänslig person som även är HSS (High sensation seeker) och en person som är endast är sensations sökande och  inte högkänslig, är att en High Sensation Seeker gärna vill utforska nya saker, men tar inte allt för många risker. Åtminstone inte allt för farliga sådana där livet kan komma i fara. En person som endast är sensationssökande och inte högkänslig utsätter sig mer än gärna för risker utan att vara rädd för konsekvenserna. De är ofta också impulsstyrda, vilket en HSS inte är.

Om risken är för stor för en högkänslig person så sätter ”bromsen in”, det vill säga BIS.

Rent allmänt har högkänsliga sensationssökande (HSS) en stark dragning till nya saker och livets ”godbitar”, utan att för den skull ta för stora risker.

Eftersom det finns massor med spännande sysselsättningar och nöjen som inte medför några som helst risker brukar de göra just det: njuta av riskfria upplevelser och pröva på ofarliga nöjen.

De är alltså mer på hugget än högkänsliga som inte är sensationssökande.

En HSS kan utöva sporter som kan verka farliga, som fallskärmshopp och många sportdyker, rider eller åker skidor utför. Men de gör det på ett riskfritt vis.

De kanske är brandmän eller poliser, men de använder sin iakttagelseförmåga och låga impulsivitet till att sköta sina jobb på ett säkert sätt, och i det långa loppet, på ett mer effektivt sätt.

Det kan vara tufft att ha personlighetsdraget HSS eftersom man hela tiden lever med ena foten på gasen och den andra foten på bromsen.

Det är lätt hänt att en sådan person har en inre dialog i huvudet som känns som att det är två personer som hamnar i konflikt med varandra. Båda har bra strategier för att trycka på bromsen eller på stå på gasen. Det kan också skapa en hel del beslutsångest. Ofta är det den delen som är den sensationssökande som vinner eftersom nyfikenheten tar överhanden, så även tävlingsinstinkten och risktagandet.

Därför känner den högkänsliga sidan att den har mindre makt och att den ofta domineras av den sensationssökande.

Personer med både högkänslighet och sensationssökande inom sig har dock sällan tråkigt eftersom de ofta kommer på nya saker att göra och är också bra på att komma på nya idéer, eller hitta nya resmål att åka till. Däremot lever de med inre konflikter, vilket kan vara jobbigt.

Konflikterna kan vara att den högkänsliga delen av dig är en glädjedödare då oron kan ta över och bli ett hinder för olika projekt. Å andra sidan är det just den delen som gör att du är lite försiktigt, men sedan kan hänge dig åt nya saker utan att behöva ta några onödiga risker.

Den som är HSS kan ha svårt att fatta beslut och vill alltid ”vänta och se”, vilket kan vara ett hinder för den sidan som är sensationssökande. Men den högkänsliga delen är också en bra strateg som hjälper dig att vinna eller få ut så mycket som möjligt i en ny situation, eller utforska mer i den nya miljön.

Jag möter högkänsliga sensationssökande människor som uttrycker att de blir uttråkade och rastlösa av all denna ”trista egentid” då ingenting händer och som hindrar dem från att hänga med när andra ger sig ut på spännande saker.

Då är det viktigt att förstå att är man en High Sensation Seeker så bearbetar man informationen på ett djupare plan, får nya insikter och nya originella sätt att se på varje situation. Egentiden är till för att ta reda på saker, studera, tänka ut nya strategier och komma på idéer. Den är också till för att vila så att du inte blir överstimulerad vilket leder till utmattning.

Man kan säga att egentiden blir som en inre upptäcktsfärd.

Men ju mer du låter din högkänsliga sida pröva på de nya sakerna med framgång, desto mindre riskfyllda känns de gången därpå.

Du kommer att känna dig allt säkrare på dig själv i alla möjliga situationer och lika skicklig som vilken världserfaren icke-högkänslig som helst. Du kanske till och med får roligt!

Får du aldrig vila för den sensationssökande sidan? Tja, ditt liv är åtminstone intressant och fullt med äventyr, något som andra högkänsliga kanske avundas dig för.

Då mycket i vår kultur uppmuntrar det sensationssökande beteendet måste du lära dig att verkligen säga NEJ när du verkligen MÅSTE.

Det är också viktigt att ha balansen mellan gasen och bromsen – BAS och BIS, eftersom du också är högkänslig och tar in mer av omvärlden via dina sinnen. Någon beskrev det som att det är som att känna och ta in allt med 50 fingrar istället för 10. Det beror på att din neurologi är annorlunda. Hjärnan blir då överstimulerad när det blir för mycket av det goda och du blir utmattad om den sensationssökande delen tar över för mycket, och ännu mer om du inte lär dig att säga nej.

Det verkar som att just det här med att säga nej och använda bromsen, är svårare för högkänsliga sensationssökande med komplicerade och stressiga liv bakom sig.

Det är då vanligt att man uppfattar världen som hotfull och kanske också meningslös, vilket frustrerar den sensationssökande sidan, vilket i sin tur oroar den högkänsliga sidan. Oavsett vilken sida sådana personer visar upp av sig själva skäms de mer över sin känslighet och låter sig domineras av den sensationssökande, i stället för att inse att båda sidorna faktiskt kan leva tillsammans och stötta varandra.

Den sensationssökande sidan används då ofta som ett försvar mot de svåra känslor som förknippas med den högkänsliga sidan.

Om du är en HSS som har haft det känslomässigt och mentalt tufft ända sedan barndomen så vill du oftast dämpa den högkänsliga sidan. Detta för att dina minnen är så svåra och du vet inte, eller har inte lärt dig hur du ska ta hand om ditt känsloliv Därför låter du den sensationssökande delen ta över.

Här har vi personerna som är de bästa festfixarna och alltid har något roligt upptåg på gång. Allt för att slippa tänka och känna allt det jobbiga som hänt tidigare i livet. Men det är också då som man hamnar i utmattningssyndromen till slut, eftersom man inte tillåter sig att trycka på bromsen och vila. Det är också lätt att tomhet och vilsenhet infinner sig eftersom du aldrig tar dig tid att vila, reflektera eller bearbeta det du varit med om.

Det gör att den högkänsliga sidan hamnar i bakgrunden och att den sensationssökande sidan tröttar ut sig fysiskt tills de utvecklar sjukdomar eller kroniska syndrom, som tex utmattningssyndrom, IBS och allergier av olika slag.

Det enda sättet för den högkänsliga sidan att återhämta sig är vila, mindre yttre stimuli, och en chans till bearbetning av tankar och känslor.

Dessvärre kan denna bearbetning framkalla ännu fler svåra känslor om personen har en svår bakgrund, vilket gör att högkänsliga sensationssökande som har känslomässiga svårigheter, ofta skuttar upp ur sjuksängen alldeles för tidigt i hopp om att än en gång få fly från den högkänsliga sidan och alla dess känslor och tankar som det medför, om man nu måste tänka.

Men skulle den högkänsliga sidan dominera å andra sidan, kanske personen inte alls kommer ur sjuksängen över huvud taget, och får då psykiska besvär istället som panikattacker, social ångest och depression.

Som högkänslig men också sensationssökande kommer du alltid att befinna dig på gränsen till att bli överstimulerad, överansträngd och överväldigad. Du måste vänja dig vid tanken och hitta strategier för att du ska få ett hälsosamt liv.

Så länge du inte har accepterat din situation eller ditt personlighetsdrag helt och hållet kommer du inte att hitta bra lösningar.

När du har accepterat det som är, kan du börja planera för hur du kan tillfredsställa båda sidorna hos dig. Det går faktiskt.

Den delen av dig som är sensationssökande kanske tycker om att upptäcka nya städer och platser men den högkänsliga delen finner dem överstimulerande och kanske högljudda? Då kan du låta den sensationssökande delen utforska den nya platsen eller staden och den högkänsliga delen av dig kan ta reda på vilka vackra och lugna ställen det finns där du kan njuta och koppla av.

En High Sensation Seeker har ofta specifika talanger, värderingar och mål som skiljer sig från alla andras.

Den sensationssökande sidan hos dig vill visa upp dessa talanger, leva efter dessa värderingar och nå dessa mål så fort som möjligt. Bara att leva på detta vis fullt ut kan bli en kick för den som söker sensationer. Men den högkänsliga sidan hos dig vill vara säker på att allt går rätt till. Inga misstag får ske på grund av förhastade beslut, och definitivt inga djupa besvikelser.

Att vara en högkänslig sensationssökande är dock ett vinnande koncept om du lär dig att använda båda dina sidor och också acceptera båda dina sidor.

När allt kommer omkring så tycker ju också högkänsliga om framgångar. Men de kan inte lyckas såvida de inte försöker. Den sensationssökande delen är den som får saker att hända.

Jag vet att du skulle vilja få råd vad gäller relationer och yrkesval för högkänsliga sensationssökande.

Det är dock viktigt att komma ihåg att vi är individer med olika intressen och det gäller att hitta det som är unikt för var och en. Vad gäller yrkesval kan jag dock säga att en HSS är den sortens person som ofta är duktiga på att intervjua.

De är nyfikna och tycker om att träffa nya människor, åtminstone under strukturerade omständigheter, och de kan använda sin känslighet för att tränga in under skinnet på den andra personen och ställa rätt frågor.

Dölj inte någon av sidorna!

Högkänsliga sensationssökande är ganska bra på att dölja sin känslighet för andra. Därför dras ofta personer som är sensationssökande till högkänsliga sensationssökande personer eftersom de känner igen sig. Men när den känsliga sidan kommer fram kan det vara svårt för den sensationssökande personen att förstå. Särskilt det där med att en HSS inte vill ta onödiga risker och också behöver vila för att inte bli överstimulerad. Det kan också vara svårt att förstå behovet av att prata, särskilt om djupare saker och känslor.

En mycket bra kombination i relationer för en HSS är att hitta en partner som också är HSS. Det kanske dock inte är helt enkelt då dessa inte växer på träd. Därför träffar en person som är HSS ofta sin livspartner sent i livet.

Se inte på din högkänslighet som en begränsning. Din högkänslighet bidrar med så mycket till den sensationssökande, som att notera alla subtila ting omkring dig, din förmåga att lyssna på andra, din uppmärksamhet och att vara trygg och inte ta onödiga risker och dessutom njuta mer av livet. Högkänsliga personer upplever lycka starkare än andra.

Så låt den sensationssökande delen av ditt liv, både det inre och yttre, röja vägen för nya fina upptäckter, och låt din högkänsliga sida uppleva dem ännu starkare.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.