Högkänslighet och stress

HSP och stress

Jag har genom åren märkt att högkänsliga personer, så kallade Highly Sensitive Person, reagerar annorlunda på stress.

Som högkänslig känner du av stress mer intensivt. Att vara tvungen att hålla en ”deadline” på jobbet eller skolan, rusningstrafik eller bara en så enkel sak som att något går sönder hemma kan skapa en så oerhörd stress för en högkänslig människa att det kan vara svårt att hantera. Om flera sådana här moment händer under en dag kan det bli okontrollerbart för en person som är högsensitiv.

Stressen kan yttra sig i att man blir handlingsförlamad, att tårarna börjar strömma eller i ren ilska.

HSP och stressEn högkänslig person tar in hela omgivningen via sina sinnen, allt från ljud, ljus, lukt vad människor säger och hur de agerar, än vad andra människor gör. Därför blir stressfaktorn högre då alla sinnen reagerar 60 gånger mer för en individ som har detta personlighetsdrag.

Det är därför viktigt att som högkänslig lära sig sina ”stress-signaler” och också veta både hur man agerar och reagerar på dessa för att sedan lära sig hur man som en högkänslig individ kan stressreducera för att inte springa rakt in i väggen.

Många lyssnar inte på sina stress-signaler utan kör på och kan då lättare hamna i ett depressivt tillstånd eller ett tillstånd av total utmattning. Särskilt då semestern kommer och man ska vara ”ledig och ha det skönt”. Hjärnan är då i ett ”kokande tillstånd” och det är då det kraschar för många. Det är därför viktigt att varva ner innan semestern och också ha en sammanhängande semester på ett par veckor.

Så, antingen du är medveten om att du är stressad eller inte, så vet din kropp om det. Jag får ofta höra från människor ”jag känner mig inte stressad, så varför mår jag såhär?”. Svaret är ganska enkelt; du har inte lyssnat på alla signaler din kropp sänt ut. Det kan vara allt från magont, huvudvärk, snabbt pendla i dina känsloreaktioner, värk i kroppen, sömnlöshet, svårt att hålla dig vaken till jobbiga tankar. Listan kan naturligtvis göras lång eftersom stress-reaktioner är individuella.

Det som medvetandet inte vill ta in eller hantera, reagerar kroppen på.

Saken är den att en högsensitiv person även absorberar andra människors beteende och känslor. Så arbetar du till exempel med någon som ständigt är arg eller ständigt negativ, eller har en partner som ofta är arg eller har ett sviktande humör påverkas du även av detta och de kroppsliga stress-signalerna går på högvarv.

En person som är HSP kan dock även få stresspåslag vid positiva livshändelser eftersom man blir så exalterad och oro och ångest kan även uppstå vid dessa tillfällen.

Precis som när du äter för mycket socker kan leda till diabetes, så blir en högkänslig person som utsätts för alldeles för mycket yttre stimuli så småningom sjuk. Immunförsvaret sänks eftersom stresshormonet kortisol rusar i höjden och det är då lättare att bli förkyld och få influensa. Men även sjukdomar som hudutslag, tappa hår, IBS, huvudvärk, ångestsymtom och depression är vanligt. Även tvångstankar och destruktivt beteende kan uppstå för en person som är HSP vid allt för mycket stress och yttre stimuli. Man har även vid forskning upptäckt att HSP kan hänga ihop med fibromyalgi.

Allt detta är tecken på att du inte är i balans, så lyssna på vad kroppen försöker tala om för dig! Kroppen har ordet! Kroppen vet när du har för mycket omkring dig, inte får tillräckligt med sömn, eller är inne i en ohälsosam relation, även om du i ditt medvetna jag inte vet om det eller kan ta in det med hjärnan.

Som HSP så behöver vi ta hand om oss själva och undvika att bli övetsimulerade. Att göra ”för mycket”, vara i högljudda och stökiga miljöer och engagera oss i relationer där personen ständigt är negativ gör  faktiskt en högkänslig person så småningom sjuk. Undvik negativitet så mycket du kan och försök hitta en balans. En hektisk dag på jobbet eller skolan går oftast inte att undvika, men se då till att du varva ner genom att till exempel ta en promenad på lunchen eller lyssna på musik som du mår bra av. Träning är också bra för att stressreducera och nyckeln är att göra något du gillar. Att ha ett gymkort som bara ligger i plånboken stressreducerar inte.

Det är också viktigt att komma ihåg att om du är en högkänslig person så har du andra behov än en person som inte är högkänslig. Du behöver mer sömn, tid där du får vara kreativ, och mer tid i naturen.

Vårt leverne och världen har förändrats och vi utsätts för mer stress hela tiden, men vår hjärna har inte förändrats och är inte skapad för den världen vi nu lever i.

I min föreläsning ”Mind Your Business” berättar jag ännu mer om ämnet.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.