Högkänslig, sensationssökare och impulskontroll

sensationssökare

sensationssökareHos högkänsliga människor finns det också en liten del av befolkningen som är så kallat HSS, som står för High Sensation Seeker. Egentligen kan man tycka att det här kanske borde heta HSSS, High Sensitive Sensation Seeker. Men då skulle det bli en för lång förkortning.  Du kan läsa mer om HSS HÄR.

Det jag skulle vilja diskutera i den här artikeln är HSS och impulskontroll. Jag är själv en High Sensation Seeker där stundom min högkänsliga sida tar över och stundom min sensationssökande sida.

Jag har tyckt mig märka att högkänsliga människor som dessutom är HSS har ännu lite svårare att styra sin impulskontroll. Det vill säga att när du är trött och överstimulerad/stressad i hjärnan så gör du saker lite överilat, utan att just då tänka på konsekvenserna av din handling. Det är som att du ”slutat tänka” och bara agerar på ren impuls.

Du vet att du inte ska skälla ut biträdet i affären bara för att denne råkar vara lite långsam med att slå in varorna och du har ju faktiskt bråttom, eller du vet rent logiskt att du inte ska trycka på den där spännande knappen på bussen som aldrig sett tidigare. Du vet också att du borde andas och ta en paus innan du skriver ett argt sms till vännen du tycker svikit, eller åtminstone ta en paus och andas innan du skickar iväg det, men du kan helt enkelt inte låta bli.

Konsekvenserna kan bli tuffa. I alla fall för dig som utfört dessa handlingar. Du förstår inte dig själv. Hur tänkte du egentligen? Det dåliga samvetet kommer smygandes och vissa av dessa ”dåliga samvetet dagarna” vill du helst bara dra täcket över huvudet och gömma dig.

Om du har skickat iväg ett sådant sms som jag beskrev ovan, är det lätt hänt att du en stund senare skickar ett nytt sms som ska ”släta över” det första meddelandet. Får du då inget svar från motparten kan det bli en rad meddelanden från din sida som slutar med en lång förklaringssalva i textform.

Konsekvensen kan också bli att du undviker att gå till den där affären igen där du skällde ut biträdet eftersom du skäms.

Många högkänsliga människor kan ha problem med impulskontrollen, men jag tycker mig märka detta drag kraftigare hos människor som dessutom är både högkänsliga och sensationssökare. Jag undrar om just dessa personer kanske också har lättare att hamna i drama när det gäller relationer. I alla fall vid stress och överstimulering i hjärnan eftersom den negativa impulskontrollen verkar vara kraftigare här.

Då det inte är skrivet och forskat så mycket på just HSS är detta ännu så länga endast en teori från min egen sida. Men det skulle vara intressant om du som ser dig själv som HSS kan känna igen dig i detta? Du kanske har egna exempel på hur du går på impuls på ett mindre bra sätt?

Som HSS kan det vara svårt att veta när man ska trycka på gasen och när man behöver bromsa.

Något du kan göra för att få bättre balans:

  1. Ta en paus INNAN du behöver en paus. Både hemma och på jobbet/skolan.
  2. När du är osäker på om det du känner att du vill göra verkligen är bra för dig, blunda och ta några djupa andetag. Känns det fortfarande som en bra sak att göra när du öppnar dina ögon igen?
  3. När du har starka känslor som kanske inte är helt positiva och glada känslor när du ska skicka iväg ett sms eller mail, så skriv det, men skicka det inte förrän dagen efter. Känns det fortfarande rätt att skicka då?
  4. Gör aldrig saker som är nya för dig och som kan vara avgörande när du är trött eller stressad. Kan du säga nej då, så säg nej.
  5. Börja med muskulär avslappning, mindfulness eller meditation. En start för detta kan vara att ta några minuter varje dag där du fokuserar på din andning.
  6. Dokumentera när du känner att din negativa impulskontroll tar över. När sker det? Hur har din dag varit eller börjat när detta händer? 
  7. Skriv en sömndagbok. Kan det vara så att det blir svårare att ha en känslomässig balans när du inte sovit bra eller somnat sent?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.