Framtidens skola – vad ska den lära ut?

I helgen läste jag en artikel i Norra Halland. En bra artikel på många sätt…MEN

Den handlade om att Smedingeskolan, en högstadieskola, ligger i framkant med digitala hjälpmedel i undervisningen. Skolan har ingått i ett pilotprojekt gällande digitala hjälpmedel i undervisningen. 2010 fick alla elever en laptop. Sedan dess har datorerna bytts ut mot läsplattor och skolan har integrerat appar och program i stora delar av undervisningen.

So far so good…!  Jag är för teknikens framsteg! Jag är också för att skolor ska hänga med sin samtid och hitta nya undervisningsformer som passar dagens barn och ungdomar.

youth-group

Jag håller med rektorerna som intervjuas i tidningen; den moderna tekniken och tillgången till information överallt och närsomhelst kommer att förändra hur elever, eller som jag menar, människor lär sig!

En av lärarna som intervjuas säger: ”jag skriver aldrig ut på papper utan ger uppgifter via iPad”.  Ja det är ju miljövänligt i alla fall och läraren hänger med i sin samtid?

Det som jag dock tycker är lite skrämmande (eller faktiskt ganska mycket skrämmande) är när samma lärare säger:

”Det finns elever som inte vågar räcka upp handen eftersom de skäms att fråga igen inför klassen. Då kan de skicka ett meddelande till mig och jag kan gå fram och hjälpa dem”.

Hmmmmm tänker jag och kliar mig i huvudet….intentionen är säkert god från just denna pedagog, det förstår jag… MEN på vilket sätt stärker det här de som inte vågar och på vilket sätt kommer det att få dessa ungdomar att våga prata, fråga (ifrågasätta) när de sedan blir vuxna? På vilket sätt hjälper de dem att bli stärkta i självförtroende, självkänsla och självbild? Är inte risken att de drar sig undan mer och vågar mindre? Bara en tanke…..

Jag tycker det kan vara bra att istället ta reda på vad som ligger bakom att de inte vågar räcka upp handen och fråga och hjälpa dem i att faktiskt våga! Just därför tror jag att coachningen behöver komma in i skolorna. Det finns en kraft i att coacha barn och ungdomar och också lära dem hur de kan coacha sig själva genom att lära sig att förändra sin tankestruktur, förstå sina känslor och att allt i livet inte handlar om prestation!

Jag har givetvis mycket mer att säga om att föra in coachandet i skolor, eller föresten på alla platser där du arbetar med barn och ungdomar eftersom det ligger en stor kraft i just detta för att få våra unga att må bättre, förstå sig själva, varandra och samhället vi lever i idag. Utvecklingen går snabbt framåt, och vi hinner knappt med…

Coaching är ofta förknippat till sport, men coaching är så mycket mer! Jag coachar själv barn, ungdomar och vuxna att våga…våga stå på scen, våga räcka upp handen, våga prata inför klassen, eller inför folk, våga fråga! Det finns alltid en känsla bakom känslan…!

Min vision är att få in coachandet i skolan. Starta utbildningar för ungdomar i ämnet. Ungdomar lyssnar på ungdomar, och tänk då om vi vuxna samtidigt också lär oss att lyssna på dem istället för att peka med hela handen och tro att vi alltid vet vad som är bäst eller vad som är rätt?

När jag coachar barn och ungdomar brukar det sluta med att de coachar mig istället. Flera av dessa underbara barn och ungdomar har jag fortfarande kontakt med flera år senare.  DET betyder något! Då vet jag att de har lärt sig att deras röst räknas. De har lärt sig att deras kunskap är viktig. De har framförallt lärt sig att det finns vuxna som lyssnar och det de har att säga är meningsfullt och betydelsefullt!

Det finns massor av utbildningar för oss vuxna i personlig utveckling, coachande förhållningssätt, att lära sig leva hälsosamt mm, men inget likvärdigt för ungdomar. DET tycker jag är märkligt eftersom det är barnen och ungdomarna som är världens framtid! Så hjälp dem att våga, istället för att uppmuntra dem till att inte våga! Våra unga behöver integreras och bli delaktiga i en vuxen-dominerande värld!

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.