Även bra saker kan orsaka stressymptom hos högkänsliga personer!

huvudvärk

huvudvärkSom högkänslig, eller högsensitiv, är det viktigt att veta att man möter saker som kan orsaka stressymptom varje dag.

Det kan vara för starka ljud, som att folk pratar för högt, står för nära på till exempel kollektivtrafiken eller i affären, klassrummet är för stökigt, sitta i ett kontorslandskap, ljudet från trafiken gör ont i öronen etc.

Alla intryck runtomkring en högkänslig person kan bli allt för många, för intensiva och både hjärnan och kroppen blir då överstimulerad och utmattad. Andra människor kan ha svårt att förstå det här och en högkänslig person kan ofta uppleva att man inte blir förstådd, vilket gör att man som högsensitiv utsätter sig för mer än man egentligen klarar av för ”man vill vara som alla andra”. Behoven för att må bra får gå i andra hand, eller inte ta plats alls.

Men även bra saker kan skapa stress och obehag i kroppen när det blir för mycket. Det kan till exempel vara för många möten för på kort tid, en starkt skinande sol eller intensiva barn. Det kan bli övermäktigt för en högkänslig person att värja sig mot all yttre stimuli och stressen som skapas kan göra att man blir oförmögen att hantera situationen, känner sig ofokuserad och trött. Det kan även ta sig i uttryck som ilska, gråt eller apati. Du kanske undrar varför du blir stressad när det faktiskt är roligt att träffa andra människor, eller att du faktiskt är en person som älskar sommar och sol till exempel? Kom då ihåg att du som högkänslig tar in 60 gånger mer via dina sinnen och det kan bli för mycket även av de goda!

Hur ska man göra för att klara av vardagen och alla stressfaktorer? Hur får du balans?

Det första att titta på är vad du kan reducera eller undvika som orsakar dig stress i vardagen. Vet du vad som stressar dig?

Det är dock inte alltid det går att undvika det eller faktiskt dem, som stressar dig.

Då behöver vi lära oss hur vi själva kan påverka eller motverka vår stress. Du behöver bli medveten om hur din kropp reagerar när stressen börjar komma.

Det kan till exempel vara irritation, trötthet, yrsel, tappat empatin, oförmåga att se andras behov, oförmåga att ta beslut, skjuter upp saker, eller undviker att agera och blir apatisk. Håller det här på för länge så knackar utmattningen på dörren.

Du behöver bli observant på dina stressymptom och stanna upp så fort du märker att de börjar komma. Om du då har möjligheten att gå undan och blir medveten om att stressen är en stor del av problemet, kan du också påverka en stor del av just det problemet som orsakar dig stress.

Det bästa och lättaste sättet att börja stressreducera är att lära sig djupandas. Ända ner i magen. Koncentrera dig på att känna hur luften åker in och ut genom näsborrarna. När du gjort detta en stund kan det göra stor skillnad för stressnivån i din kropp och hjärna.  Detta lugnar systemet på ett fantastiskt sätt. Det kan faktiskt verka vara så enkelt att vi undviker det. Men oftast är de bästa knepen också de enklaste.

Så, de saker du själv kan börja med som högkänslig för att hantera vardagen lite bättre är:

1. Identifiera de symptom på stress som just du får.
2. Se om du kan identifiera de allra första tecknen på stress. Ju tidigare du lär dig uppmärksamma stressen, desto tidigare kan du vidta åtgärder. Var i kroppen börjar det? Andningen? Hjärtklappning? Var börjar det?
3. När symptomen kommer, gå undan och följ din andning. Återvänd dit om och om igen när du tappar fokus.
4. Det är okej att det här händer med dig. Du kan inte hjälpa att du är lättstressad. Ju mer du försöker skjuta undan att du får stressymptom, desto starkare kommer stressen bli. Ta en paus innan du behöver paus.

Ditt liv blir skönare om du accepterar och tycker om dig själv som du är. Stresshantering kommer du som högkänslig förmodligen att få ägna dig åt i resten av ditt liv, så det är lika bra att etablera en behaglig och livgivande vana redan nu. Andningsövningar för oss även lättare i kontakt med det rika inre liv som vi högkänsliga kan ha en sådan glädje av.

Du känner att du tagit rätt beslut när stressen lämnar din kropp, dina tankar och ditt liv.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.