Att vara eller inte vara?

Högkänsliga personer kan ofta upplevas som “svaga” eller överkänsliga. Alla människor föds med en känslighet, men vi upplever den på olika sätt och olika mycket.

Att vara högkänslig, eller högsensitiv är inte ett symptom på svaghet. Det är inte heller en diagnos.

Det är snarare ett tecken på att du är en passionerad person. Vi lever i ett samhälle där känsligheten ofta inte förstås, och ett samhälle som blivit dysfunktionellt när det gäller känslor eller att visa känslighet.

Det ligger ingen skam i att uttrycka dina sanna känslor. Om du vågar vara sann i dina känslor, tankar och i ditt sanna jag vågar du också hålla dina drömmar vid liv, att tänka och reflektera och vara i just din sanning. Du vågar också ifrågasätta. Du är en tillgång både i arbetslivet och det privata. Då skapar vi också en humanare värld där alla känslor får plats.

Det är kanske lättare sagt än gjort eftersom man som högkänslig kan sakna det där lagret av skinn som skyddar dig, det som andra verkar ha. Det går liksom inte att ”skärpa” sig. Du kanske frågar dig om och om igen vad det är för fel på dig.

Saken är den att vi förstår ofta inte hur vi ska hantera vår känslighet. Det är då vi pushar oss själva för hårt, istället för att lära oss vad denna känslighet innebär och lära oss att använda den på ett positivt sätt, istället för ett hinder där vi försöker förändra oss själva för att passa in.

 

Om du känner igen någon av nedanstående punkter så kan det vara dags att sluta kämpa och börja göra annorlunda och därmed bli mer hälsosam:

  1. Sluta leta efter något eller någon som ska “fixa till dig”, lär dig istället vad din känslighet betyder.

Högkänslighet är ett personlighetsdrag, inte ett medicinskt sjukdomstillstånd. Det är inget fel på dig. Tyvärr förstår många terapueter och läkare inte detta ännu eftersom SPS – Sensory Processing Sensitivity”, vilket syftar på den mest grundläggande kvalitén hos högkänsliga personer – det djupa bearbetandet av intryck, är en relativt ny upptäckt inom forskningen. Visst är många mer känsliga mot visa födoämnen och har större benägenhet att utveckla allaregier, men känslighet, eller senitivitet är inget som behöver fixas, lagas eller medicineras. Det är helt enkelt neurologiskt.

  1. Tala om för dig själv, så ofta som du behöver, att du inte är en bluff.

Detta är inte något som bara högsensitiva personer kan känna. Många högpresterande människor kan lätt falla in i samma tanke på grund av rädsla. Men om man är högkänslig är detta något som ofta uppstår i tankarna och inte bara utifrån prestation. Om du har tillbringat en stor del av ditt liv att försöka passa in eller känt dig annorlunda så är det kanske inte så konstigt att denna tanken uppstår?

Framgångsrika sensitiva människor respekterar och förstår att deras nervsystem är annorlunda jämfört med ca 80% av jordens befolkning. Om du hela tiden tänker på vem du borde vara, men inte är, eller borde göra, men inte gör, så kör du slut på dig själv. Om du istället lär dig vad som funkar för dig och är den du är på ett sätt där du känner dig bekväm, så kommer tankarna med att du är en bluff avta.

  1. Sök efter likasinnade – du är inte ensam!

Det har säkert funnits stunder då du känt dig ensam och annorlunda. Men sanningen är, att det är du inte!

Många har upplevt förvirring och isolerat sig och inte vågat prata om hur man känner och mår innan man kanske upptäcker att det finns många som tänkt och känt ungefär samma sak. Många känner ett behov av att träffa och prata med likasinnade och därmed också få ett stöd och support. Kraften av att hitta likasinnade i grupp är stor, både för förståelse, men även i att hitta sig själv och sin identitet. Man får föra saker vidare, berätta sin egen historia och lyssna på andra med liknande erfarenheter. Man kan då också lära sig att använda sig av sin känslighet på ett positivt sätt.

Framgångsrika högkänsliga människor uppskattar styrkan I känsligheten, både i sig själva och i andra! Om du upplever att du inte för stöd eller känner dig missuppfattad, så hitta en terapeut, coach, mentor eller grupp som förstår och har kunskap om personlighetsdraget och där du faktiskt kan känna dig förstådd och där du kan utvecklas för den du är och inte den du tror du borde vara.

  1. Hitta nya sätt att se din historia och sätt ”ny ram” på den.

Gåvan i att vara högkänslig inkluderar ett djupt reflekterande tänkande och en naturlig instinkt att se saker ur alla vinklar och även konsekvenser av saker och ting. Men att tänka så mycket i detalj och förmågan att kunna analysera och vända och vrida på saker blir du lätt uttröttad. Om du då får möjlighet och hjälp att se ditt förflutna och din historia ur andra synvinklar för att inte hålla fast vid det som varit, och blir mer medvetet närvarande i nuet, så ger du dig själv möjligheten att få en bättre och mer harmonisk framtid.

Framgångsrika högsensitiva människor använder sig av sin historia för att kunna tänka och agera annorlunda I nuet och sätter gamla trosföreställningar I ett nytt ljus. Du får då en djupare förståelse för din känslighet och kan då medvetet handla annorlunda. Om du försöker tränga undan ditt sanna jag eller till och med säger till dig själv ”jag vill inte vara sådan här” så blir det knappast bättre.  Ge dig själv möjligheten att titta på andra sidan av myntet och lär dig dina styrkor som: intuition, visioner, drömmar, reflekterande, medvetenhet osv. Listan kan göras lång!

  1. Skapa hälsosamma gränser, inte känslomässiga murar.

Vi lever i ett samhälle där vi säger ”ta ett smärtstillande piller och fortsätt”. Vi växer upp med orden ”det som inte dödar dig stärker dig”, ”den starkaste överlever”, ”livet är inte rättvist- vänj dig”! Osv.

Som högkänslig I detta samhället så kanske du har kämpat med att passa in, att “bli tuffare”. Du bygger upp känslomässiga murar som ett skydd mot att bli sårad. Det kan yttra sig i att man trycker ner känslor eller skapar dramatiskt tumult för att slippa ta tag i det som egentligen orsakat dig smärta.

Du tror att du skyddar dig bakom dessa känslomässiga murar. Det är också då du börjar, omedvetet, ha svårt att sätta hälsosamma gränser för dig själv och andra. Du börjar analysera allt, försöka få kontroll på tillvaron och andra människor. Ska planera allt i detalj och du tappar då kontakten både med ditt sanna jag och din intuition. Du kanske går in i relationer där du förväxlar medkänsla och empati med ”över-tolerans”. För att slippa ta tag i dig själv och kärnan av vem som är du och din identitet så ska du hjälpa, eller ”rädda” andra så till den milda grad att du inte klarar av att sätta hälsosamma gränser, eller kanske ”slår på dig själv” för att du BORDE sätta bättre gränser. Det blir ett ekorrhjul.

Framgångsrika högkänsliga människor börjar med att sätta tydliga gränser för sig själva utan att vara allt för hårda mot sig själva. Jobba på att säga ”nej” och må bra över att du kan säga nej. Vila också när det har blivit för mycket omkring dig och ha ”egentid” och må bra över det utan att ha dåligt samvete.

  1. Designa hälsosamma vanor som passar dina behov.

Så småningom hinner saker och ting ikapp dig. Om du tillåter dig att springa på för fort och ha för mycket på gång på en och samma gång och inte vilar mellan varven är risken att du blir sjuk mycket större. Tänk på att en högsensitiv person tar in 60 gånger mer av omvärlden via sina sinnen än en icke högkänslig person. Att vila är ännu viktigare med det finkänsliga nervsystemet som en högsensitiv person har eftersom hjärnan annars blir överstimulerad och stresshormonet skjuter i höjden. Men om du å andra sidan isolerar dig och inte vågar ge dig ut blir hjärnan understimulerad och effekten blir densamma, psykisk och fysisk ohälsa. Det kan också misstolkas som social fobi.

Framgångsrika högkänsliga människor tränar på att ha hälsosamma vanor och odlar dem. Det gäller allt från att hitta rätt fysisk träning, till kosthållning, utöva sina hobbies och social samvaro. Det gäller också ”egentid” och att få tillräckligt med sömn. Begränsa det som dränerar dig även om det i andras ögon är ”hälsosamt”. Själv klarar jag inte av för många aktiviteter i veckan, hur roliga de än är.

Kom ihåg att nyckeln är att bli medveten om hur du fungerar och att det är ok att ha en högkänslighet. Använd ditt djupa reflekterande tänkande till att få en förståelse för hur du fungerar och använd din djupt kännande kropp att plocka upp emotioner och känslor utan att värdera dem. Omfamna allt som är du!

Posted in HSP

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.