Är du högkänslig och suger åt dig av andras energier som en svamp?

sätta gränser

Var femte person är högkänslig, s.k ”Highly Sensitive”. Läs mer om vad det innebär HÄR.

Som högkänslig är du extra mottaglig för andra människors känslor och energier. Du kan naturligtvis ha förmågan att leva dig in i och känna empati för andra människors mående och känslor även om du inte är högkänslig, men som ”Highly Sensitive” känner du av andra på ett djupare plan så att det till och med kan vara svårt att särskilja vilka som är dina känslor, och vilka känslor som är någon annans.

sätta gränserAtt lära dig att sätta hälsosamma gränser kan hjälpa dig att förstå vad det är DU känner och upplever och vad som är NÅGON ANNANS känslor. Det gäller att lära dig att sätta dina egna känslor och behov i främsta rummet när omvärden blir överväldigande, vilket den ofta blir om du har det medfödda personlighetsdraget ”Highly Sensitive Person – HSP”. När du lär dig att sätta hälsosamma gränser så kan du också skapa en inre och yttre värld där du kan blomstra mentalt, fysiskt och känslomässigt utan att låta andra människors känslor och energier dra ner dig.

Lär dig förstå hur du reagerar på andra människors känslor och beteenden och identifiera när du är mest mottaglig för andras känslor och energier så att de påverkar dig på ett negativt sätt.

Alla påverkas inte av andra människor i samma utsträckning eller ens på samma sätt. Men alla har  ögonblick när deras känslor påverkas av andra omkring dem. Försök att lära dig i vilka situationer detta händer mest för dig.
Håll koll på hur du känner när du är runt andra människor. Uppmärksamma också de känslor som kommer upp oftast. Påverkas dina känslor och beteende mest när du är runt någon du vill imponera på eller runt någon som du vill ska tycka om dig? Påverkas du mest av någon som skrämmer dig? Känner du dig överväldigad när du är i en folkmassa ?

Lär dig också att känna igen de känslor som kommer runt människor som kanske vill trycka ner dig eller få dig att känna dig mindre värd. Gör en utvärdering och se om du har några sådana människor runt dig.

Det finns en tendens att du ger bort mer av din energi till människor som är sådana och du hamnar därför i obalans både mentalt och känslomässigt. Du blir dränerad om du inte vågar börja sätta gränser vilket också gör att du hamnar i ett tillstånd som gör det svårt att urskilja vad som är dina känslor och behov och vad som är den andres känslor och beteende. Det finns kanske människor runt dig som kritiserar dig mycket eller vill tala om för dig hur du borde leva ditt liv, för så som du lever det nu är ”verkligen inte okej!” Dessa människor kanske bara pratar om sig själva och sällan frågor hur du mår eller vad du vill?

När du lär dig att känna igen dessa människor kan du också skydda dig från dem och säga till dig själv: ”jag respekterar den här personen även om jag inte tycker om personens beteende”! Du behöver distansera dig från personer som har detta beteende och sätta gränser, både för dig själv och personen som vill trycka ner dig. Det kan till och med vara så att den andra personen inte vet hur denne uppför sig, eller hur det påverkar dig. Alla som har detta beteende är inte narcissister.

Ta reda på vilka behov just DU har och vilka värderingar du står för.

Vad behöver du och vad kan du verkligen inte kompromissa om? Till exempel din hälsa, dina barn, ditt jobb osv. När du tagit reda på vad du verkligen har för behov och vilka värderingar du har kan du börja leva mer harmoniskt och sätta hälsosamma gränser. Det viktiga är också att utröna vad du är VILLIG att kompromissa om, göra mindre av eller kanske till och med ge upp? Alla relationer är en tvåvägskommunikation.

Berätta för dina nära och kära vad du behöver.

Behöver du tid att vara lite för dig själv för att vila, bearbeta intryck och känslor, så berätta det. Känner du dig ensam och behöver mer tid tillsammans, tala om det. När människor omkring dig förstår varför du gör som du gör, eller reagerar som du gör, så stärker också detta relationen och du slipper slösa med din energi till att undra varför andra säger som de gör, gör som de gör och inte lyssnar och bejakar dina behov. Ingen människa är tankeläsare, även om vi kan känna av och känna in väldigt mycket.

Bestäm hur lång tid du har.

Till exempel, om du egentligen bara har 30 minuter att lägga på att lyssna på en person, så håll dig till 30 minuter och inte två timmar bara för att det är svårt att sätta gränser. Det kan skapa onödig stress i dig som skapar känslomässig och mental berg och dalbana som kanske till och med utvecklar sig till ett dåligt humör som går ut över andra människor. Du slösar då med din energi och kroppen och hjärnan reagerar!

När du är på publika platser så se till att det finns utrymme för att att få ”luft” omkring dig.

Om du till exempel är på restaurang och är högkänslig, så se till att du sitter med ryggen mot en väg eller sitt vid ett fönster, och inte vid ett bord mitt i restaurangen. En vägg dämpar både ljud och andra intryck. Ett fönster ger dig möjlighet att titta ut och få lite andningsrum. Sitt helst inte heller för nära badrummet eller köket där människor springer förbi ofta.

Högkänsliga människor suger åt sig som en svamp!

Var runt människor som får dig att må bra och situationer som är hälsosamma. Omge dig med människor som får dig att må bra och som är stödjande. Allt smittas. Positivt som negativt. Som högkänslig suger du åt dig som en svamp och varenda ord analyseras. Negativitet påverkar dig så mycket att du blir utmattad och tappar din energi. Så, tänk även på hur du uttrycker dig till dig själv och andra och bli medveten om vilka inre dialoger du går och bär på. Dessa dialoger du har med dig själv påverkar dig också och kanske är det dags att börja arbeta med ditt förflutna som påverkar dig i nuet?

Andas!

Om du misstänker att du tar upp andra människors energier och känslor så fokusera på din andning. Om det är möjligt så slut ögonen och lägg ena handen på magen och den andra på bröstet. Andas med långa djupa andetag, ända ner i magen. Andningen är väldigt viktig för att du ska få tillbaka kontrollen över ditt eget ”jag”. Om du håller andan skapar detta mer stress och oro. Utan att vara medvetna om det håller vi ofta andan, eller andas väldigt ytligt, när vi är stressade och spänner oss.

Posted in HSP

Kommentera

E-postadressen publiceras inte.